egy szabadúszó története

Suvahe

Suvahe

No para: ritkaságszámba megy a munkáját kedvelő és ahhoz értő ember

2019. július 12. - Suvahe

Mit kezdjünk a nettó százezer miatt bánkódó barátokkal, akik sírnak akkor is, ha nettó ötszázezer a havi keresetük? Mit kezdjünk a haszonelvűségből adott tanácsokkal, amelyek mellőzik a szeretetet? És főleg mit kezdjük a lehetőségekkel, ha a végső kérdés az, van-e értelmük...

 

Van pénz a bankszámlámon. Stadionépítésre ugyan nem elég, de a híd alá sem kell mennem. Még. Lehet emiatt vagyok nyugodt és szemlélem szórakozottan az immár öt hónapja tartó mélázó munkakerülő státuszomat?...Hivatalos nyelven regisztrált álláskeresőnek hívnak. Népnyelven mihaszna munkanélküli. Ha ezerkilencszázhatvankettőt írnánk, állapotom végett bírságot kellene fizetnem. De kétezer-tizenkilenc van. Kapok állami támogatást. Havonta huszonpárezret. Lehet éldegélni. Amennyiben van megtakarításom, nincs hitelem és csökkentem a kívánságaimat...

Lehetnék - ide s tova huszonöt éve - közdolgozó. Akkortájt gondolataim löttyedt csinovnyik-élet helyett sportos kocsik és külföldi nyaralások körül forogtak. Nem magasra tettem a mércét. Öntelt bunkó voltam. Jól idomultam nemzetem sajátosságához...A kis csitri, kebelemelő koktélruhában és bölcsész diplomáit közgazdasági Nobel-díjnak gondoló ábrázattal. Állhatatossággal bármi tanulható. A kérdés, hogy van-e értelme...

Dac, szorgalom, tudás. Mind-mind nevetséges dolgok. Évek kacsintásából tudom. A pénz alapja a bizonyítvány vagy a haver. Ha van bizonyítvány vagy haver, van jutalom. Ha nincs bizonyítvány vagy haver, a jutalom nem kezelhető egyenlően a nembizonyítvánnyal, hiába van mögötte tudás. Bölcsész kereskedőként nem teszek zsebre annyi pénzt, mint a kereskedő kereskedő vagy a kereskedő haver...

 

Szerettem, hogy szeretnek az ügyfelek. A menedzsment is szerette, hogy szeretnek az ügyfelek. A menedzsment engem nem szeretett. Észrevettem: ha a lakásban ablakot cseréltetek, nem jut pénz üdülésre. Problémámmal a vezetőséghez fordultam. Informáltak: tudásomat nem fedi sem papír, sem puszi. Természetesen a tudásomból profitálnak, csak nem akarják mérhetővé tenni. Ráadásul nő is vagyok, mit képzelek. Mindeközben gyermekem azt hitte, a bébiszitter az anya és anya a bébiszitter...

 

Olvastam néhány buddhista bölcsességet. Élj a mostban, örülj a falevélnek, legyél egyszerű. Van benne valami, mert amióta nem sminkelek, van pasim. Olyan pasi, aki nem a púdert, hanem az arcomat nézi...

 

Álláskeresési ügyintézőm mutatott tucatnyi sales melót.

  • Nézze – szóltam –, a salesman salesman ablakot is cseréltet, és nyaral is. A bölcsész salesmannek a kettőre együtt nem futja. Tudja, még van pár évem a kölyköm nagykamasz koráig. Ha már a horvát tengerpartot „A” kategóriás nyílászáróval nem tudom összehozni, legalább azt az ölelgetést, amit most még enged, legalább azt adjam meg neki. És zavartalanul ölelgetni csak akkor tudom, ha a munkaidőm az ő elalvási ideje előtt véget ér...

 

Jelentkeztem alkalmi konyhai munkára. Nem feleltem meg. Túl lassan szeleteltem az uborkát. Van ilyen. Nincs gyakorlatom konyhatündérkedésben. Tetszetősnek ítélték a „csak egyműszak van nálunk: reggel hattól délután kettőig” munkát, de a porontyomat oktatási intézménye hajnali fél hatkor nem fogadja, és ha a HR bohóc száján formálódna a Tud valaki vigyázni a gyerekére?-förtelem: szemközt köpöm. Bölcsész végzettséget igénylő helyeken hiányolták az elmúlt huszonöt év bölcsész szakmai tapasztalatát, a bányában pedig rájöttem: csak húsz percig vagyok képes tíz fillérért egyidejűleg állni, követ törni és szó nélkül tűrni...

 

Azt hittem nehéz lesz dolgokat magam mögött hagyni. Rúzs, szemfesték. Bock. Pick. A dolgok nem nehezek. A felfogások nehezek. Hallgattam barátok szomorkodását kevés nettó százezer forintról. Nettó százezerből nem lehet hétmilliós autó hitelét törleszteni. Istencsapás. Vagy mégsem? Mert jött isten, felvitte a barátok dolgát és hallgattam szomorkodásukat, hogy nettó ötszázezerből nem lehet nyolcvanmilliós belvárosi ház hitelét törleszteni. Istencsapás! Igen. Az ilyen ember. Csökkentettem az igényeimet...

 

Sokan ajánlottak képzéseket. Tanuljak hiányszakmát. Hasznos, ha kapkodnak utánam. Nem kell izgulnom: ritkaságszámba megy a munkáját kedvelő és ahhoz értő ember. Én mit szeretek? Ez a kérdés társadalmilag tárgytalan...Temérdek lehetőség hív halálba. Nincs különbség a megdögleni a pénzért és a megdögleni a pénzben között. Miért is ne legyek díszcsomagolású időzésben?...

 

Mint ősi torony tengeren,

széppé tett a sirálypiszok

tajtékból emelve tengetem...

A weboldalon megjelenített írások szerzői jogvédelem  alatt állnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://suvahe.blog.hu/api/trackback/id/tr914937666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Josagos 2019.07.13. 01:42:42

De rég olvastalak. Sok éve már.

Suvahe · http://suvahe.blog.hu/ 2019.07.17. 10:44:02

@Josagos: Én az írással vagyok ugyanígy.

Josagos 2019.07.17. 10:57:14

Nagyon sokminden történt veled is, ahogy emlékszem rád

Suvahe · http://suvahe.blog.hu/ 2019.07.19. 17:56:13

@Josagos: Főleg sok minden abnormális. De a folyamat még tart.

Josagos 2019.07.20. 10:15:01

@Suvahe:
"Évek kacsintásából tudom. A pénz alapja a bizonyítvány vagy a haver. Ha van bizonyítvány vagy haver, van jutalom. Ha nincs bizonyítvány vagy haver, a jutalom nem kezelhető egyenlően a nembizonyítvánnyal, hiába van mögötte tudás."

Ezt rosszul látod, pont magyarországon elég, ha valamihez értesz, és tisztességgel bánsz az ügyfelekkel. Ez olyan ritka, hogy mindig meglepődnek, ajánlanak másoknak, nagy munkákra. Mi ügyelünk arra, hogy többet kapjanak, mint a szerződésben van, és annál is egy picit többet, mint amit várnak.
A "haver" dolgok viszont nem jöttek be nekünk, sosem volt belőle komoly munkánk.

Suvahe · http://suvahe.blog.hu/ 2019.07.26. 08:16:02

@Josagos: Ügyfél és munkavállaló között működik a tudás értékelése. Munkavállaló-munkáltató viszonylatában - az én tapasztalatom szerint- nem. Például: amikor béremelésről vagy juttatásokról volt szó, a munkáltatóimat soha nem érdekelte, hogy én kapartam ki a gesztenyét. De amikor az egyik ügyfél megkörnyékezett, hogy átmehetnék dolgozni az ő cégéhez, a munkáltatóm - spiclije nyomán értesült a dologról - egyből vetíteni kezdte az esetleges béremelésemet...amit aztán a spicli kapott meg...

Josagos 2019.07.29. 00:02:02

@Suvahe: mi nem ilyenek vagyunk. A lehetőségekhez mérten, de folyamatosan növelünk, karácsonyra autót kap az egyik kolléganőnk, egy másiknak már vettünk, igaz, hogy még most is dolgozik mindenki a cégnél, hétfő reggeltől nagyjából ma hajnal kettőig. Csak én fejeztem be a részem :)

Suvahe · http://suvahe.blog.hu/ 2019.08.04. 22:33:03

@Josagos: Kolléganőnek kocsi? Meló hajnali kettőig? Nem merem megkérdezni, mi a cégetek profilja... ;-)
süti beállítások módosítása